Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Małopolskie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 14 lut 2010, o 15:39 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 09:40
Posty: 6733
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Byłem pewien, że już go tu wstawiałem, ale widać nie :)

Pierwotny dworzec kolejowy w Krakowie powstał w latach 1844-1847 według neogotyckiego projektu wrocławskiego architekta Petera Rosenbauma, jako stacja końcowa Kolei Krakowsko-Górnośląskiej. Przedłużenie linii w kierunku wschodnim (1856) i dalsza rozbudowa węzła kolejowego spowodowała konieczność znacznej rozbudowy dworca, której dokonano w latach 1869-1871, przy zachowaniu nowoczesnego jak na tę epokę układu funkcjonalnego. Po likwidacji ogrodów przydworcowych, budynek dworca został wówczas powiększony niemal dwukrotnie, do obszaru zajmowanego obecnie, nadano mu też nieco nowocześniejszą formę architektoniczną.

W 1986 roku został wpisany do rejestru zabytków.

źródło: wikipedia

Dwa zdjęcia współczesne (wiosna zeszłego roku, robione prawie w biegu) i jedna pocztówka z allegro z 1919 roku (Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich w Krakowie)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 21 lut 2010, o 02:05 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 09:40
Posty: 6733
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Kilka pocztówek z allegro, pierwsza to 1912 rok:

Obrazek


Kolejna 1918 rok.

Obrazek


Jeszcze jedna lata 40. XX wieku:

Obrazek


Na koniec od strony peronów, wyd. J.Klein, Kraków 1905r


Obrazek

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 28 mar 2010, o 19:49 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 22:21
Posty: 350
Lokalizacja: Rybnik
Dorzucam kilka zdjęć z wnętrza dworca. [zaznaczam, że nie są moje tylko mojego kolegi - ja w tym czasie kupowałam bilety :D ]


Ostatnio edytowano 5 mar 2018, o 14:43 przez Aga, łącznie edytowano 1 raz
Wycięto zdjęcia, które się nie wyświetlały


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 28 sty 2011, o 13:18 
Offline

Dołączył(a): 14 sty 2011, o 18:53
Posty: 35
Lokalizacja: Ultima Thule
O st. Krakow Glowny mozna by duzo pisac, wiec rzuce tylko kilka ciekawostek:
1. Wciaz istnieje nastawnia wykonawcza od strony Przekopu Talowskiego. Nie rzuca siew oczy bo jest czescia sasiadujacego z torami budynku, ale ma balkon z reflektorami wiec ja mozna zlokalizowac.
2. Nastawnia dysponujaca istniala do konca lat 80-tych. Wyburzono ja dopiero po wybudowaniu KG. Znajdowala sie przy koncu "peronow katowickich" a scislej peronu 1, aktualnie nieistniejacego - tma gdzie stala zaczyna sie zjazd do tunelu.
3. Wzdluz peronu 1, ktory posiadal dwie krawedzie, byl peronem koncowym i posiadal mala podkowke do zaladunku wagonow bagazowych, ciagnela sie bocznica "Galicja". W sumie okolo 14 torow, osiem lub dziewiec od stony ulicy Pawiej.
4. druga bocznica nazywala sie "Azja" i znajdowala sie na przeciw Politechniki Krakowskiej. Obie bocznice byly uzywane przez krakowski oddzial "WARS", nim wybudowano bocznice Krakow Zachod.
4. Do konca lat 80-tych istnialy pozostalosci lokomotywowni, przy koncu dzisiejszego peronu 5. Ja pamietam ruiny trzystanowiskowej wiaty (a przynajmniej tak to wygladalo), przed ktora zgromadzono dwa Ty2 i jednego Pt47.
5. Tam gdzie znajduja sie przystanki autobusow MPK (obok dolnego dworca PKS) istniala petla tramwajowa linii 5 i 25. Linia szla ulica Modrzewskiego do Ronda Mogilskiego, po drodze przecinajac ulice Rakowicka. Uklad rozjazd umozliwila dojazd rowniez z ulicy Rakowickiej, od strony Lubicz.
6. Odtworzony peron przylegajacy do budynku dworca i aktualnie sluzacy jako dojscie do przejscia podziemnego sluzyl jako peron 2 i byl o wiele dluzszy. Jego czesc od strony nastawni KG nosila oficjalne oznaczenie peron 2a i glownie obslugiwala pociagi osobowe do Katowic.

To tyle na razie. Jak ktos ma cos ciekawego do dodania to wrzuccie.
Lith :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 19 lis 2011, o 23:45 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 cze 2009, o 21:39
Posty: 233
Lokalizacja: Trzebinia-Siersza
Imię: Miłosz
Kraków Główny około 1942 roku, ze zbiorów własnych.


Załączniki:
Komentarz: Dworzec Główny
Kraków dworzec.jpg
Kraków dworzec.jpg [ 118.5 KiB | Przeglądane 818 razy ]
Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 28 sty 2012, o 23:23 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40
Posty: 1395
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
Teraz na tej stacji dużo się robi :) http://krakownowyglowny.pl/

_________________
Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało...
YouTube
Facebook


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 lut 2012, o 21:05 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40
Posty: 1395
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
11 lutego 2012 roku miałem okazję zobaczyć stację. Jeszcze kilka wykończeń i szczegółów - TGV i te inne sprawy nie będą mogły się mu równać :D :rotfl3:

_________________
Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało...
YouTube
Facebook


Ostatnio edytowano 12 lut 2012, o 21:25 przez Aga, łącznie edytowano 1 raz
"nie będą mogły się mó równać" !? Oczy mi pękły...


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 18 lut 2012, o 23:01 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40
Posty: 1395
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
...więc...

Zabytkowy dworzec - nie wiadomo co z nim zrobią, bo kasy itd. mają być pod peronami:

Obrazek

Obrazek

Poczekalnia, o której typowy "zaplombowaniec" by marzył...

Obrazek

Jakiś lokal do wynajęcia:

Obrazek

Kasy:

Obrazek

Obrazek

Plomby też tu są, ale niewiele:

Obrazek

Perony nie przylegają do budynku, ale całość łączy zadaszona estakada, która prowadzi do jednego z czterech przejść podziemnych:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Stary rdzewiejący peron 2 i nowoczesność - skład z serii ED:

Obrazek

Taki widok to za chwilę historia, z wyjątkiem plakatu :jupi:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widok na budynek:

Obrazek

Przejścia czyste i nowoczesne, z wyjątkiem podłogi i schodów:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zacinające się mechaniczne informatory dla tego dworca: stanowcze NIE!

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zardzewiałe piktogramy zastąpione zostały podświetlanymi:

Obrazek

Obrazek

Niech się schowają typowe szare, PRL - owskie perony!

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pociąg REGIO już tam nie pasuje :D ...

Obrazek

... ale ten jak najbardziej :)

Obrazek

_________________
Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało...
YouTube
Facebook


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 cze 2012, o 10:10 
 
Zabytkowy budynek dworca PKP w Krakowie zostanie wystawiony na sprzedaż

http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,35812, ... zedaz.html


Góra 
  
 
 Post Napisane: 31 lip 2012, o 23:51 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 sie 2010, o 20:40
Posty: 1395
Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Imię: Rob
Zastanawiałem się na tym. Po remoncie byłby niepotrzebny, ponieważ kasy i poczekalnie mają być pon peronami.
Obecnie już wszystkie perony są wyremontowane. Są również komunikaty w j. angielskim.

_________________
Śląski przemysł i polska kolej, a także to co po tym pozostało...
YouTube
Facebook


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 18 wrz 2012, o 22:16 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 22:24
Posty: 3086
Pochwały: 1
Dwie fotki dworca w nieco innej perspektywie:

Obrazek

Obrazek

A pamiętam go jeszcze w takim otoczeniu (i nie mam tu na myśli tej kolejki ;) ):
http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/4 ... a-material
W lewym górnym rogu – nad nyską - widać nieistniejący już dzisiaj dworzec autobusowy.

_________________
MM


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 18 wrz 2012, o 23:26 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 03:30
Posty: 2743
Lokalizacja: Twardogóra
Pochwały: 1
To jest Żuk, nie Nyska :)

_________________
Życie to surfing, więc nie bój się fal...


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 18 wrz 2012, o 23:53 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 22:24
Posty: 3086
Pochwały: 1
Niech będzie żuk ;)

_________________
MM


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Małopolskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.213s | 17 Queries | GZIP : Off ]