Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Wielkopolskie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 30 paź 2018, o 20:47 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 318
Wągrowiec (niem.Wongrowitz, a w trakcie II wojny światowej od ok.1941-42 roku Eichenbrueck). To największe (oprócz Piły) miasto w północnej Wielkopolsce, ale i w najbliższej okolicy obejmującej województwo kujawsko-pomorskie (w tym ziemię Pałucką).
Nic dziwnego, że w przeszłości był to ważny, czterokierunkowy węzeł z bogatym zapleczem kolejowym. Dziś zasadniczo stacja w Wągrowcu nie pełni już takiej funkcji, mimo to tutejsze zintegrowane centrum komunikacyjne jest wizytówką nie tylko miasta, ale i PKP PLK. Uważa się, że ostatnia modernizacja stacji i terenu dworcowego w Wągrowcu jest najbardziej udaną inwestycją tego typu w skali całego kraju na liniach i dworcach tej wielkości (czyli lokalnych).
Dziś stacja w Wągrowcu to stacja końcowa linii PKM-3 Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Jest to więc zasadniczo linia „ślepa”, chociaż w praktyce kilka kursów dziennie dojeżdża jeszcze kilkanaście km dalej do Gołańczy (na granicy województwa) – ale już nie w ramach PKM. Istniejące tu z kolei połączenie z Rogoźnem od lat nie jest wykorzystywane w ruchu pasażerskim, a w towarowym rzadziej niż sporadycznie. Czwarty wyjazd w kierunku Damasławka i dalej Żnina i Inowrocławia obecnie nie istnieje.

Węzeł Wągrowiecki opiera/opierał się zasadniczo na dwóch przecinających się tu liniach kolejowych:
1. Linia nr 206 Inowrocław (Rąbinek) – Drawski Młyn (i dalej do Krzyża).
2. Linia nr 356 Poznań (Wschód) – Bydgoszcz (Główna) przez Kcynię i Szubin

Warto przybliżyć historię tych linii.
Linię 206 zaczęto budować właśnie od odcinka Wągrowiec – Rogoźno Wielkopolskie. Oddano go do użytku z początkiem 1888 roku. Odcinek w przeciwnym kierunku (Inowrocławia) oddano do użytku ok. 1,5 roku później (połączenie Rogoźna z Drawskim Młynem na linii Szczecin-Poznań nastąpiło dopiero w październiku 1896 roku). Od tego momentu linia łączyła Krzyż z Inowrocławiem przecinając Pałuki. Wągrowiec nie był jednak jeszcze wtedy stacją węzłową, choć już na ten czas (1888 rok) datuje się powstanie dworca.
W roku 1897 oddano z kolei do użytku pierwszy odcinek linii kolejowej nr 356 z mającej połączyć Bydgoszcz z Poznaniem, jednak do samego Wągrowca linia ta dotarła dopiero pod koniec roku 1908 – a więc ponad 20 lat po pojawieniu się pierwszych pociągów w Wągrowcu. Mimo wszystko to jednak ta linia, w przeciwieństwie do tej pierwszej przetrwała do dziś.

A jak wygląda to dziś?

Linia 206 w okolicach Wągrowca nie jest już tą linią, albowiem od Inowrocławia prowadzi ona już tylko do Żnina (choć i tak nie jest w całości używana, a jeśli już to tylko do przewozów towarowych), a dalej do samego Wągrowca już nie istnieje. Ruch towarowy i pasażerski zamarł tu ok. 1994 roku i nigdy już nie powrócił. Fizyczna likwidacja linii nastąpiła stosunkowo niedawno – wydaje mi się, że było to w 2016 roku. Pozostał jedynie fragment linii prowadzący z Wągrowca w kierunku Rogoźna, ale i on nie prowadzi już do samego Drawskiego Młyna, a jedynie do stacji Bzowo-Goraj. Dalej linia jest również rozebrana (nastąpiło to również w roku 2016). Na tych odcinkach ruch pasażerski zawieszono odpowiednio w roku 1992 i 1993. Od tego momentu ten zachowany fragment linii nie jest już linią 206, tylko 236 (Wągrowiec – Bzowo Goraj).
Jakiekolwiek plany na przyszłość, aby uruchomić tu ruch pasażerski są mizerne. Co prawda ruch w kierunku Rogoźna był kilkukrotnie reanimowany, jednak bez większych rezultatów. Wydaje się, że nikłe potoki pasażerskie na tym kilkunastokilometrowym odcinku nie są w stanie uzasadnić sensu przywrócenia tu ruchu pasażerskiego – tym bardziej, że Rogoźno ma własne bezpośrednie połączenie kolejowe z Poznaniem, a to ten kierunek generuje najwięcej pasażerów. Z kolei dalszy przebieg linii kończy się w szczerym polu i na pociągi inne niż turystyczne nie ma tam co liczyć.

Jeśli chodzi o linię nr 356 z Poznania do Wągrowca, to choć z grubsza istnieje ona do dziś, to o efektywnym wykorzystaniu można mówić tylko na odcinku z Poznania do Wągrowca właśnie (stąd linię tą nazywa się często „wągrowiecką”). Linia w latach 2011-2013 przeszła gruntowną modernizację (była wtedy przez większość czasu całkowicie zamknięta i nie istniała komunikacja zastępcza), uzyskując bardzo wysokie parametry eksploatacyjne jak na linie tej klasy (prędkość max 120 km/h, standard bezpieczeństwa ERTMS/ETCS poziomu 1). Pewne prace modernizacyjne są w zasadzie prowadzone do dziś. To wszystko jednak tylko do Wągrowca. Dalszy kilkunastokilometrowy odcinek w kierunku Gołańczy (ostatnia większa miejscowość w granicach województwa, a kiedyś stacja węzłowa) został poddany tylko doraźnemu remontowi, a na dalszym odcinku jest nieprzejezdny, a po stronie województwa kujawsko-pomorskiego nieczynny lub używany sporadycznie w ruchu towarowym. To wszystko mimo faktu, że pociągi jeździły tam jeszcze do 2004 roku.
Niestety najpotężniejsza możliwa w kolejnictwie przeszkoda jest nie do pokonania i na modernizację całej linii nie ma co tak szybko liczyć. Przeszkodą tą jest granica województw.
Tym samym jeśli ktoś dojedzie do Wągrowca pociągiem z Poznania, to może jedynie do tegoż Poznania wrócić (nie licząc możliwości wydłużenia kursu do Gołańczy, ale z tym samym skutkiem). Na całej linii nie ma możliwości aby przesiąść się w jakikolwiek inny pociąg. Ten stan rzeczy wynagradza jednak fakt, że na trasie do Poznania funkcjonuje bardzo duży ruch o charakterze aglomeracyjnym. Począwszy od godziny 4 rano do okolic godziny 22 pociągi odjeżdżają z Wągrowca nawet co 20 minut (w godzinach szczytu). W weekendy są nawet kursy nocne, aby mieszkańcy Wągrowca mogli zabawić w mieście stołecznym. Dodatkowo w pewnych wariantach jeden bilet upoważnia do poruszania się i komunikacją miejską i pociągami. Wszystko to sprawia, że połączenia te cieszą się niezwykłą popularnością, a linia jest obciążona do granic możliwości (bardzo często nawet podwójne szynobusy serii SA 139 nie są tutaj wystarczające). To dość niezwykły efekt, bo przypominam, że linia przez długi okres modernizacji była całkowicie zamknięta, bez komunikacji zastępczej, co mogło skutecznie odzwyczaić pasażerów od tego środka lokomocji. W wyniku wielu czynników stało się jednak inaczej, co z pewnością było zaskoczeniem dla wszystkich – z projektantami modernizacji na czele (za krótkie perony na niektórych przystankach, zbyt wiele niestrzeżonych przejazdów, za mało mijanek na szlaku, brak dodatkowych przystanków itd.). Dlatego linia w pewnych aspektach jest modernizowana cały czas do dziś. Stacja końcowa w Wągrowcu, gdzie zabytkowy budynek dworca wtopiono w nowoczesną architekturę, a cały teren przydworcowy schludnie zagospodarowano tworząc wzorcowe ZCK jest przysłowiową wisienką na tym torcie.

Zapraszam do galerii.

Widok od strony dojazdu do dworca. Z prawej strony widać początek wiat stanowiących zadaszenie jednej z dwóch stacji rowerowych i peronów autobusowych.
Załącznik:
IMG_20181006_110335 (Mały).jpg
IMG_20181006_110335 (Mały).jpg [ 120.49 KiB | Przeglądane 230 razy ]


Z drugiej strony historycznego budynku dobudowano część restauracyjną, a budynek zaopatrzono w charakterystyczny napis i zegar, który powoli staje się symbolem stacji. Jeszcze dalej kolejna stacja rowerowa.
Załącznik:
IMG_20181006_110404 (Mały).jpg
IMG_20181006_110404 (Mały).jpg [ 130.69 KiB | Przeglądane 230 razy ]

Załącznik:
IMG_20181006_110510 (Mały).jpg
IMG_20181006_110510 (Mały).jpg [ 146.19 KiB | Przeglądane 230 razy ]


Na budynku są pamiątkowe tablice. Pierwsza umieszczona tam 30 lat temu na 100-lecie pierwszej linii kolejowej w Wągrowcu. Druga z okazji remontu dworca traktująca o wspólnym socjalistycznym wysiłku finansowym i takie tam :)
Załącznik:
IMG_20181006_110433 (Mały).jpg
IMG_20181006_110433 (Mały).jpg [ 102.69 KiB | Przeglądane 230 razy ]


I jeszcze widok z drugiej perspektywy.
Załącznik:
IMG_20181006_112107 (Mały).jpg
IMG_20181006_112107 (Mały).jpg [ 113.52 KiB | Przeglądane 230 razy ]


Tył budynku od strony peronów. Zarówno przed modernizacją, jak i po niej perony nie przylegają do budynku dworca. Także i tu do zabytkowej bryły budynku dołożono nowoczesne dobudówki z wykorzystaniem różnych materiałów.
Załącznik:
IMG_20181006_112758 (Mały).jpg
IMG_20181006_112758 (Mały).jpg [ 118.91 KiB | Przeglądane 230 razy ]

Załącznik:
IMG_20181006_110549 (Mały).jpg
IMG_20181006_110549 (Mały).jpg [ 142.81 KiB | Przeglądane 230 razy ]

Załącznik:
IMG_20181006_110627 (Mały).jpg
IMG_20181006_110627 (Mały).jpg [ 149.31 KiB | Przeglądane 230 razy ]


Widoczna na poprzednim zdjęciu ścieżka rowerowa prowadzi z grubsza przez cały Wągrowiec, a na wysokości dworca jest efektownie podświetlona w poziomie nawierzchni.
Załącznik:
IMG_20181006_110705 (Mały).jpg
IMG_20181006_110705 (Mały).jpg [ 140.58 KiB | Przeglądane 230 razy ]


Po wschodniej stronie budynku dworca znajdują się perony dworca autobusowego. W tym miejscu pierwotnie znajdowały się magazyny ekspozytury towarowej wraz z rampą oraz rozległy plac ładunkowy z wagą i innymi urządzeniami.
Załącznik:
IMG_20181006_110310 (Mały).jpg
IMG_20181006_110310 (Mały).jpg [ 94.87 KiB | Przeglądane 230 razy ]


Dalej znajduje się parking P+R (jeden z kilku umieszczonych bezpośrednio wokół dworca)
Załącznik:
IMG_20181006_110146 (Mały).jpg
IMG_20181006_110146 (Mały).jpg [ 114.19 KiB | Przeglądane 230 razy ]


Na końcu tego parkingu znajduje się jedyny zachowany element zabytkowej infrastruktury kolejowej, która królowała tutaj przed modernizacją.
Załącznik:
IMG_20181006_105744 (Mały).jpg
IMG_20181006_105744 (Mały).jpg [ 143.24 KiB | Przeglądane 230 razy ]


Kawałek dalej przycupnęła rozklekotana platforma - trudno powiedzieć z jakiego powodu się tu uchowała. Więcej śladów historii w obrębie stacji nie można już uświadczyć.
Załącznik:
IMG_20181006_105811 (Mały).jpg
IMG_20181006_105811 (Mały).jpg [ 198.2 KiB | Przeglądane 230 razy ]


cdn.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 paź 2018, o 23:28 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 318
Wnętrze dworca. Są tutaj kasy i automaty do zakupu biletów. Zarówno tych kolejowych jak i innych (miejskich, autobusowych).
Załącznik:
IMG_20181006_112252 (Mały).jpg
IMG_20181006_112252 (Mały).jpg [ 85.1 KiB | Przeglądane 223 razy ]


Boczne przejścia to jednocześnie poczekalnie. Reszta budynku (z wyjątkiem wspomnianej wcześniej restauracji) nie jest użytkowana dla celów kolejowych - przynajmniej z punktu widzenia pasażera.
Załącznik:
IMG_20181006_112633 (Mały).jpg
IMG_20181006_112633 (Mały).jpg [ 77.56 KiB | Przeglądane 223 razy ]


Z hali dworcowej jest zejście do przejścia podziemnego prowadzącego na perony - to jedyna droga, żeby się na nie dostać.
Załącznik:
IMG_20181006_112641 (Mały).jpg
IMG_20181006_112641 (Mały).jpg [ 107.1 KiB | Przeglądane 223 razy ]


Tunel zaczyna się węższą częścią prowadzącą na perony.
Załącznik:
IMG_20181006_112721 (Mały).jpg
IMG_20181006_112721 (Mały).jpg [ 62.33 KiB | Przeglądane 223 razy ]

Załącznik:
IMG_20181006_104200 (Mały).jpg
IMG_20181006_104200 (Mały).jpg [ 77.86 KiB | Przeglądane 223 razy ]


A następnie rozszerza się prowadząc na drugą stronę stacji. Widać to dobrze właśnie z jego przeciwległego końca.
Załącznik:
IMG_20181006_104309 (Mały).jpg
IMG_20181006_104309 (Mały).jpg [ 70.48 KiB | Przeglądane 223 razy ]


I tu mała uwaga - tunel nie jest czynny całą dobę!
Załącznik:
IMG_20181006_104257 (Mały).jpg
IMG_20181006_104257 (Mały).jpg [ 97.04 KiB | Przeglądane 223 razy ]


To już wyjście na perony - w tle widać też windę.
Załącznik:
IMG_20181006_112807 (Mały).jpg
IMG_20181006_112807 (Mały).jpg [ 108.35 KiB | Przeglądane 223 razy ]


W Wągrowcu znajdują się dwa perony wyspowe dwukrawędziowe. Generalnie układ peronów wraz z przejściem podziemnym jest zasadniczo identyczny jak przed modernizacją. Początkowe odcinki peronów są zadaszone.
Poniżej widok na większa część obecnego kompleksu dworcowego.
Załącznik:
IMG_20181006_103856 (Mały).jpg
IMG_20181006_103856 (Mały).jpg [ 117.39 KiB | Przeglądane 223 razy ]


Widok w kierunku przeciwnym (wyjazd w kierunku Poznania). Chyba tylko w Wągrowcu na całej linii zastosowano perony na tyle długie, że są w stanie zatrzymać się przy nich nawet 4 szynobusy.
Załącznik:
IMG_20181006_103740 (Mały).jpg
IMG_20181006_103740 (Mały).jpg [ 129.68 KiB | Przeglądane 223 razy ]


Końcówka peronu I - widok w kierunku Gołańczy.
Załącznik:
IMG_20181006_112830 (Mały).jpg
IMG_20181006_112830 (Mały).jpg [ 118.35 KiB | Przeglądane 223 razy ]


Widok w stronę przeciwną (Poznania).
Załącznik:
IMG_20181006_112824 (Mały).jpg
IMG_20181006_112824 (Mały).jpg [ 128.06 KiB | Przeglądane 223 razy ]


Peron I jest nieco krótszy od peronu II. Znajduje się za nim tor odstawczy dla szynobusów. Pozostałe szynobusy "nocują" przy peronach, ponieważ drugi tor odstawczy używają drogowcy (widać go w oddali po prawej).
Załącznik:
IMG_20181006_113228 (Mały).jpg
IMG_20181006_113228 (Mały).jpg [ 143.1 KiB | Przeglądane 223 razy ]


cdn.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 31 paź 2018, o 02:45 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 318
Pora spojrzeć na infrastrukturę stricte kolejową.

W kierunku wyjazdu na Gołańcz znajduje się budynek dawnej nastawni wykonawczej Wg1. Obecnie jest to Lokalne Centrum Sterowania (LCS) Wągrowiec. Sterowanie wszystkimi urządzeniami i zarządzanie ruchem na całej linii od Poznania (Wschód) do Wągrowca odbywa się z tego właśnie miejsca. Jest to niezwykle nowoczesne, ale i drogie rozwiązanie, choć być może akurat na linii, która z lokalnej stała się aglomeracyjną ma to jakieś uzasadnienie.
Załącznik:
IMG_20181006_110802 (Mały).jpg
IMG_20181006_110802 (Mały).jpg [ 167.85 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Budynek pierwotnej nastawni był mniejszy, powiększono go jednak z zachowaniem pierwotnego stylu. Po drugiej stronie torów znajdowała się brukowana rampa czołowo boczna. W końcowej fazie istnienia stanowiła plac manewrowo-parkingowy dla autobusów PKS, gdyż dworzec autobusowy znajdował się wtedy w nieco innym miejscu. Obecnie jest to drugi po tej stronie stacji parking P+R.
Tuż za budynkiem nastawni w lewo odbijały tory na istniejącą dziś część towarowo-techniczną stacji.
Załącznik:
IMG_20181006_110938 (Mały).jpg
IMG_20181006_110938 (Mały).jpg [ 140.85 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Wyjazd w kierunku Gołańczy (pierwszy tor) i Rogoźna (drugi tor). Tor w kierunku Rogoźna jest użytkowany zasadniczo tylko na krótkim odcinku do bocznicy ZUT (Zakład Usług Technicznych). Dalej tylko sporadyczny ruch towarowy lub turystyczny (o ile przejezdność linii na to akurat pozwala). W przyszłości również w tym prawdopodobnie kierunku ma powstać duży punkt utrzymania taboru (hale i bocznice odstawcze) Kolei Wielkopolskich.
Załącznik:
IMG_20181006_110924 (Mały).jpg
IMG_20181006_110924 (Mały).jpg [ 145.92 KiB | Przeglądane 217 razy ]


I jeszcze widok wyjazdu w stronę Gołańczy i Rogoźna z perspektywy końcówki peronów. Po prawej stronie kolejny parking P+R i wiaty rowerowe przeznaczone dla mieszkańców docierających do dworca z północnej strony miasta (nie muszą dzięki temu przejeżdżać przez tory na część południową stacji). Wszystko to w miejscu, gdzie kiedyś znajdowała się dużo bardziej rozbudowana zachodnia głowica wyjazdowa stacji.
Załącznik:
IMG_20181006_104047 (Mały).jpg
IMG_20181006_104047 (Mały).jpg [ 174.41 KiB | Przeglądane 217 razy ]


W miejscu gdzie dziś istnieje ulica Paderewskiego wraz z parkingami i ścieżką rowerową i chodnikami istniał już rozbudowany układ bocznic i torów odstawczych. Teren ten przeszedł kompletną metamorfozę, a o kolejowej przeszłości mogą świadczyć tylko nieliczne pozostałe budynki kolejowe po lewej stronie kadru.
Warto zaznaczyć, że po przebudowie stacji związanej z całkowitą likwidacją jej części towarowo-technicznej (z obu stron torów głównych), całkowicie zmienił się układ drogowy w tej okolicy. Stacje można teraz objechać dookoła (nie tylko samochodem, ale i rowerem), co kiedyś było niemożliwe.
Załącznik:
IMG_20181006_104503 (Mały).jpg
IMG_20181006_104503 (Mały).jpg [ 126.5 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Widok na tą byłą część stacji z nieco dalszej perspektywy. W tle zachowane budynki garażów/warsztatu i wieży wodnej.
Załącznik:
IMG_20181006_113235 (Mały).jpg
IMG_20181006_113235 (Mały).jpg [ 119.92 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Jeden z nielicznych byłych budynków zaplecza kolejowego zachowany we w miarę dobrym stanie.
Załącznik:
IMG_20181006_104556 (Mały).jpg
IMG_20181006_104556 (Mały).jpg [ 158.59 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Nie wszystkie budynki są jednak zachowane w takim stanie. Zapewne w krótkim czasie znikną.
Załącznik:
IMG_20181006_104621 (Mały).jpg
IMG_20181006_104621 (Mały).jpg [ 202.12 KiB | Przeglądane 217 razy ]


W relatywnie dobrym stanie zachowała się wieża ciśnień.
Załącznik:
IMG_20181006_104650 (Mały).jpg
IMG_20181006_104650 (Mały).jpg [ 145.43 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Zapewne trudno to sobie wyobrazić,ale tuż obok wieży do niedawna istniała lokomotywownia wachlarzowa wraz z obrotnicą na 12 stanowisk! Już samo to świadczy o znaczeniu stacji w przeszłości. Niestety lokomotywownia już od dawna nie pełniła swojej funkcji, a po wynajęciu prywatnej firmie na warsztaty spłonęła (częściowo zniszczona przez wybuchy) i ostatecznie została rozebrana - chyba ok.2008 roku. Obecnie to nieco straszący pusty plac.
Załącznik:
IMG_20181006_104703 (Mały).jpg
IMG_20181006_104703 (Mały).jpg [ 166.44 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Dalej ruiny zasiek węglowych - również nie małe.
Załącznik:
IMG_20181006_104855 (Mały).jpg
IMG_20181006_104855 (Mały).jpg [ 178.79 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Spojrzenie do środka.
Załącznik:
IMG_20181006_104829 (Mały).jpg
IMG_20181006_104829 (Mały).jpg [ 155.19 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Zbliżenie na postumenty pod dźwigi.
Załącznik:
IMG_20181006_104923 (Mały).jpg
IMG_20181006_104923 (Mały).jpg [ 159.73 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Była część towarowo techniczna (a obecnie już nawet nie teren stacji) z innej perspektywy. Tutaj tory powoli z powrotem się zbiegały do wschodniej głowicy wyjazdowej na Poznań (i dawniej Damasławek, Inowrocław...). Mniej więcej w miejscu wykonania zdjęcia znajdowała się przed modernizacją nastawnia dysponująca Wg.
Załącznik:
IMG_20181006_105055 (Mały).jpg
IMG_20181006_105055 (Mały).jpg [ 144.08 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Widok w kierunku przeciwnym - obecnie już tylko wyjazdu w kierunku Poznania.
Załącznik:
IMG_20181006_105120 (Mały).jpg
IMG_20181006_105120 (Mały).jpg [ 134.7 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Wyjazd ze stacji w kierunku Poznania. Dokładnie w osi zdjęcia, na wprost biegł tor w kierunku Inowrocławia. Jeszcze nieco po lewej tor bocznicowy do zakładów ziemniaczanych. Obecnie jest tu ścieżka rowerowa, która kawałek dalej pokrywa się dokładnie ze śladem dawnej linii 206 prowadząc aż do wschodniej obwodnicy Wągrowca, wykorzystując jej nasyp i most na Nielbie. Dzięki temu rowerzyści ze wschodniej części miasta uzyskali bardzo dogodny dojazd do centrum.
Załącznik:
IMG_20181006_105341 (Mały).jpg
IMG_20181006_105341 (Mały).jpg [ 114.22 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Tak wygląda końcówka owej ścieżki na wschodnich rubieżach Wągrowca (widok w kierunku stacji).
Załącznik:
030002d7 (Mały).jpg
030002d7 (Mały).jpg [ 91.51 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Obracając się w druga stronę można obejrzeć niezagospodarowane pozostałości po dawnej linii nr 206 (widok w kierunku Damasławka i dalej Inowrocławia).
Załącznik:
030002d6 (Mały).jpg
030002d6 (Mały).jpg [ 60.91 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Wracając w stronę stacji - tak wygląda głowica wjazdowa na stację od strony Poznania. Po lewej budynki kolejowe z których część chyba nadal jest wykorzystywana przez drogowców...
Załącznik:
IMG_20181006_105336 (Mały).jpg
IMG_20181006_105336 (Mały).jpg [ 185.47 KiB | Przeglądane 217 razy ]


... a wnioskuję tak po tym, że kawałek dalej stoi na stałe zaparkowany taki zestawik :)
Załącznik:
IMG_20181006_105946 (Mały).jpg
IMG_20181006_105946 (Mały).jpg [ 157.89 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 31 paź 2018, o 02:46 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 318
Kończąc zapraszam do Wągrowca - atrakcyjnego turystycznie miasta w północno wschodniej Wielkopolsce, na skraju Ziemi Pałuckiej. Na zachętę krótkie spojrzenie na menu dworcowej restauracji, gdzie obok zwykłych fast-foodów można zjeść i bardziej wyszukane specjały, za całkiem niewygórowane ceny :)

Załącznik:
IMG_20181006_112149 (Średni).jpg
IMG_20181006_112149 (Średni).jpg [ 244.95 KiB | Przeglądane 217 razy ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Wielkopolskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.408s | 16 Queries | GZIP : Off ]