Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 79 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 19 lip 2015, o 15:02 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2508
Imię: Franz
Powróćmy jeszcze do pomieszczenia z wyjściem ewakuacyjnym.
W pomieszczeniu z wyjściem ewakuacyjnym znajduje wylot rury doprowadzającej powietrze z czerpni powietrza. W stropie widoczny jest zaczopowany kamieniem otwór do opróżniania szamba. W posadzce kilka otworów. Największy posiada osadzoną ościeżnicę dla gazoszczelnej klapy.


Załączniki:
Wyjście ewakuacyjne  (3).JPG
Wyjście ewakuacyjne (3).JPG [ 284.93 KiB | Przeglądane 996 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 21 lip 2015, o 21:42 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
To znaczy, że na prawo, jak w schronie PPK z kopułą w Przemyślu przy ul Sanowej, było WC a dopiero w kolejnej izbie znajdowała się studnia lub pod fundamentem był zbiornik na wodę. :D Przynajmniej tak wynka ze schematu schronu i uwag Mate.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 27 lip 2015, o 23:31 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2508
Imię: Franz
Kilka zdjęć z izby załogi. Zdjęcia wykonane zgodnie ze wskazówkami zegara. Ostatnie zdjęcie prezentuje wejście do izby załogi, skąd zostało wykonane pierwsze zdjęcie.


Załączniki:
Izba załogi 00.JPG
Izba załogi 00.JPG [ 222.99 KiB | Przeglądane 935 razy ]
Izba załogi 02.JPG
Izba załogi 02.JPG [ 289.84 KiB | Przeglądane 935 razy ]
Izba załogi 03.JPG
Izba załogi 03.JPG [ 298.38 KiB | Przeglądane 935 razy ]
Izba załogi 04.JPG
Izba załogi 04.JPG [ 297.87 KiB | Przeglądane 935 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 lip 2015, o 15:55 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Cytuj:
Czy przypadkiem ten schron nie ma takiego samego układu pomieszczeń co PPK w Przemyślu przy Sanowej viewtopic.php?f=510&t=17404 ale w lustrzanym odbiciu?


A jednak schron ma identyczny rozkład pomieszczeń co PPK w Przemyślu przy Sanowej :D


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 9 sie 2015, o 18:41 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2508
Imię: Franz
Master napisał(a):
Cytuj:
Czy przypadkiem ten schron nie ma takiego samego układu pomieszczeń co PPK w Przemyślu przy Sanowej viewtopic.php?f=510&t=17404 ale w lustrzanym odbiciu?


A jednak schron ma identyczny rozkład pomieszczeń co PPK w Przemyślu przy Sanowej :D


Tak można przyjąć.

Zdjęcia w dzisiejszego postu pochodzą z maszynowni. Mimo gorącego lata na posadzce utrzymuje się cienka warstwa wody. W posadzce zostały wykonane otwory pod kotwy mocujące agregat prądotwórczy. W dwóch równoległych rzędach znajdowały się po trzy kotwy. Układ silnika diesla i prądnicy jest szeregowy.


Załączniki:
Maszynownia 03.JPG
Maszynownia 03.JPG [ 290.36 KiB | Przeglądane 885 razy ]
Maszynownia 01.JPG
Maszynownia 01.JPG [ 286.64 KiB | Przeglądane 885 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 9 sie 2015, o 20:07 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Sądziłem, że jeżeli w schronie utrzymuje się stały poziom wody widoczny na zdjęciach z izby załogi, schron będzie posiadał więcej fantów do oglądania.

Cytuj:
Układ silnika diesla i prądnicy jest szeregowy.


Rozwiązanie chyba było podobne do czeskiego z wątku viewtopic.php?f=192&t=3491 co widać na zdjęciu. Na forum mamy już dużą bazę rozwiązań z różnych krajów.

edit.


Załączniki:
file.php.jpg
file.php.jpg [ 169.63 KiB | Przeglądane 877 razy ]


Ostatnio edytowano 10 sie 2015, o 21:20 przez Master, łącznie edytowano 1 raz
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 10 sie 2015, o 20:10 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Ale ma jeszcze pytanie dotyczącego znalezienia polskiego silnika w radzieckim schronie pod Medyką, o czym pisałem viewtopic.php?f=510&t=25712

Cytuj:
Na silniku zachowały się mosiężne tabliczki, jedna z informacją o tym, że jest to silnik produkcji angielskiej – Blackstone typ DB o mocy 4,5 konia mechanicznego, na drugiej jest instrukcja obsługi w języku polskim, a na trzeciej napis „inż. Stan.Szafnicki – Warszawa”. Co to znaczy? Skąd w sowieckim schronie tabliczki z polskimi napisami, przecież wiadomo, że Rosjanie wszelkie napisy wykonywali w swoim języku cyrylicą. Wszystko wskazuje na to, że (...)


Przecież kiedy Rosjanie przygotowywali fundamenty dla agregatu w sposób pokazany na zdjęciach, nie mogli zastosować silników diesla z polskich fortyfikacji na Polesiu. Fundament pod nasz silnik musiał wyglądać jak w polskim schronie lub przynajmniej kotwy miały ten sam rozstaw. Wprawdzie możliwe jest zamocowanie takiego silnika na jakiejś stalowej ramie (jak na zdjęciu z czeskiego schronu), którą by się przykręcało do standardowego fundamentu. Tylko że wtedy nie mielibyśmy żadnych informacji wskazujących na montaż silników z polskich fortyfikacji z Polesia :face: .


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 sie 2015, o 12:45 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 22 mar 2013, o 16:49
Posty: 1374
Lokalizacja: Warszawa
Imię: Mateusz
Cytuj:
Wprawdzie możliwe jest zamocowanie takiego silnika na jakiejś stalowej ramie (jak na zdjęciu z czeskiego schronu), którą by się przykręcało do standardowego fundamentu. Tylko że wtedy nie mielibyśmy żadnych informacji wskazujących na montaż silników z polskich fortyfikacji z Polesia :face: .


Blackstone DB wymagał podwyższonego fundamentu ze względu na dwa koła o dużej średnicy. Koła miały sporą masę aby jednocylindrowy silnik równo pracował.


Załączniki:
Blackstone-DB-Pamphleta_1.jpg
Blackstone-DB-Pamphleta_1.jpg [ 230.2 KiB | Przeglądane 813 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 sie 2015, o 17:10 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Mate napisał(a):
Cytuj:
Wprawdzie możliwe jest zamocowanie takiego silnika na jakiejś stalowej ramie (jak na zdjęciu z czeskiego schronu), którą by się przykręcało do standardowego fundamentu. Tylko że wtedy nie mielibyśmy żadnych informacji wskazujących na montaż silników z polskich fortyfikacji z Polesia :face: .


Blackstone DB wymagał podwyższonego fundamentu ze względu na dwa koła o dużej średnicy. Koła miały sporą masę aby jednocylindrowy silnik równo pracował.


To jest wszystko, czy mała część większej całości?
Pytam się, bo w dziale Ośrodek oporu "Jastarnia" omawiamy wentylację ciężkich schronów z 1939 roku na przykładzie Sępa. Zgodnie z niemiecką dokumentacją w tym schronie były aż dwa silniki diesla. Wszystkie informacje o silniku są dla mnie bardzo ważne.

Wątek o wentylacji w Sępie: viewtopic.php?f=425&t=25594


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 sie 2015, o 18:58 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2508
Imię: Franz
Master napisał(a):
Mate napisał(a):
Cytuj:
Wprawdzie możliwe jest zamocowanie takiego silnika na jakiejś stalowej ramie (jak na zdjęciu z czeskiego schronu), którą by się przykręcało do standardowego fundamentu. Tylko że wtedy nie mielibyśmy żadnych informacji wskazujących na montaż silników z polskich fortyfikacji z Polesia :face: .


Blackstone DB wymagał podwyższonego fundamentu ze względu na dwa koła o dużej średnicy. Koła miały sporą masę aby jednocylindrowy silnik równo pracował.


To jest wszystko, czy mała część większej całości?
Pytam się, bo w dziale Ośrodek oporu "Jastarnia" omawiamy wentylację ciężkich schronów z 1939 roku na przykładzie Sępa. Zgodnie z niemiecką dokumentacją w tym schronie były aż dwa silniki diesla. Wszystkie informacje o silniku są dla mnie bardzo ważne.

Wątek o wentylacji w Sępie: viewtopic.php?f=425&t=25594


Informacja znajduje się na dobrym forum - http://www.forum.4historie.pl/viewtopic.php?t=1141 Podziękuj koledze o nicku forttravel. Wykorzystaj materiały a wątek o rozwiązaniach konstrukcyjnych układu wentylacji w schronie Sęp będzie znacznie ciekawszy.

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 sie 2015, o 19:09 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Ładnie napisał:
Cytuj:
Może się komuś przyda - katalog silników Blackstone seria DB:
https://pl.scribd.com/doc/272089143/Bla ... -Pamphleta


Szacun Auf :D


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 13 sie 2015, o 13:37 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 22 mar 2013, o 16:49
Posty: 1374
Lokalizacja: Warszawa
Imię: Mateusz
Zjeździliśmy z Aufem Brzeski, Zambrowski, Osowiecki i Grodzieński Rejon Umocniony. Mogę powiedzieć, że w miarę dokładnie obejrzeliśmy 30% schronów. W żadnym nie było fundamentu dla silnika, podniesionego ponad posadzkę schronu. W kilkunastu schronach prostokątne otwory (jak na wcześniejszych zdjęciach) były zalane betonem i z posadzki wystawały kotwy (6 sztuk). W niektórych schronach w miejscu przeznaczonym dla agregatu było lekkie opuszczenie (obniżenie) posadzki (o zarysie prostokąta).

Może silniki Blackstone w sowieckich schronach były montowane, tak jak napisał Master, na stalowym stelażu? W polskich schronach były montowane na wystającym około 25-35 cm betonowym cokole o zarysie prostopadłościanu.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 13 sie 2015, o 18:28 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 cze 2013, o 13:04
Posty: 1200
Imię: Paweł
Jak dobrze pamiętam, na rawsko ruskim rejonie spotkałem się z fundamentem, niestety jestem poza PL wiec nie mogę teraz potwierdzić na zdjęciach

_________________
http://www.fotoroztocze.wordpress.com -Powolne dreptanie po Roztoczu
Na froncie nie ma ludzi nie wierzących i niepalących, każdy przed walką zapali papierosa i poprosi Boga o opiekę choćby był ateistą.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 14 sie 2015, o 11:32 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
W dziale "Fortyfikacje OWŚ" znalazłem kilka zdjęć fundamentów dla agregatu prądotwórczego. Sowieckie powinny być podobne, więc wiemy czego należy szukać. :D


edit
1.Drugie zdjęcie nie chciało mi się wstawić :face:

2. Wiadomość dla Mate. Na Goduli w schronie 16a w otworach fundamentu były osadzone kotwy. :D :D


Załączniki:
fundament Nowy Bytom 25 02.JPG
fundament Nowy Bytom 25 02.JPG [ 125.12 KiB | Przeglądane 690 razy ]
Fundament Radoszowy 76.JPG
Fundament Radoszowy 76.JPG [ 179.88 KiB | Przeglądane 690 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 15 sie 2015, o 02:05 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2508
Imię: Franz
Na zaprezentowanych przez Mastera zdjęciach znajduje się fundament dla silnika diesla, typowy dla polskich ciężkich schronów bojowych z mechaniczną wentylacją, budowanych od 1937 roku na podstawie założeń mjr. Kazimierza Biesiekierskiego (pozwolę sobie na :face: a sympatyków naszego fortyfikatora serdecznie przeprzszam za odrobinę krytyki). Wzajemne położenie cokołów może występować w kilku konfiguracjach. Rzadziej spotykany układ położenia cokołów zaistniał w schronie nr 80 "Punktu oporu Radoszowy" (link: viewtopic.php?f=71&t=13345 ). Wymiary cokołu zostały podane w publikacji "Железобетонные фортификационные сооружения Польши" С.А.Половнев, Москва, 1941 г. Wynoszą odpowiednio 35 cm x 50 cm x 15 cm (wysokość). Matthias jest zdania, że istniejące w schronach mają bardzo zbliżone gabaryty.

Załącznik:
maszynownia radoszowy 80.jpg
maszynownia radoszowy 80.jpg [ 204.11 KiB | Przeglądane 661 razy ]


Typowym rozwiązaniem występującym od 1937 roku w polskich ciężkich schronach bojowych z mechaniczną wentylacją było umieszczenie w jednej izbie przeciwchemicznych filtrów powietrza, wentylatora i agregatu prądotwórczego. Wykonywano oddzielne dwa cokoły, jeden dla silnika diesla a drugi dla prądnicy lub prądnicy z wentylatorem. Pomieszczenie powinno oprócz zbiornika na paliwo dodatkowo pomieścić 300 litrowy zbiornik na wodę chłodzącą silnik oraz wymiennik ciepła znajdujący się w układzie napowietrzania schronu.

W sowieckich schronach Linii Mołotowa, oprócz wcześniej pokazanych na zdjęciach standardowych fundamentów dla agregatu prądotwórczego, zaistniały rozwiązania cokołów dostosowanych do mocowania wyposażenia pozyskanego z polskich schronów lub ze składów Kierownictw Robót na wschodnich terenach Polski przejętych po wrześniu 1939 roku. Na zdjęciach cokół do montażu wyposażenia w dwukondygnacyjnym schronie do ognia bocznego dla armaty ppanc i ckm (OPPK z zestawem DOT-4 i NPS-3 bez strzelnicy zapola).

Auf...


Załączniki:
Fundament 01.JPG
Fundament 01.JPG [ 222.82 KiB | Przeglądane 661 razy ]
Fundament 02.JPG
Fundament 02.JPG [ 280.41 KiB | Przeglądane 661 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 15 sie 2015, o 16:41 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 16 cze 2013, o 17:20
Posty: 227
W jednym z jednokondygnacyjnych OPDOT-ów znalazłem takie podstawy w pomieszczeniu filtrów i agregatu. Na zdjęciach pomieszczenia agregatu widać kotwy wystające z podłogi.


Załączniki:
Podstawa-1 filtry.JPG
Podstawa-1 filtry.JPG [ 113.83 KiB | Przeglądane 645 razy ]
Podstawa-3 filtry.JPG
Podstawa-3 filtry.JPG [ 91.28 KiB | Przeglądane 645 razy ]
Podstawa-2 agregat.JPG
Podstawa-2 agregat.JPG [ 71.46 KiB | Przeglądane 645 razy ]
Podstawa-4 agregat.JPG
Podstawa-4 agregat.JPG [ 73.54 KiB | Przeglądane 645 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 20 sie 2015, o 21:47 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
@ndrzej napisał(a):
W jednym z jednokondygnacyjnych OPDOT-ów znalazłem takie podstawy w pomieszczeniu filtrów i agregatu. Na zdjęciach pomieszczenia agregatu widać kotwy wystające z podłogi.
Załącznik:
Podstawa-1 filtry.JPG
Podstawa-1 filtry.JPG [ 113.83 KiB | Przeglądane 579 razy ]


Załącznik:
Podstawa-3 filtry.JPG
Podstawa-3 filtry.JPG [ 91.28 KiB | Przeglądane 579 razy ]




Podstawa pod filtry ze zdjęć może mieć wymiary około 30x 30 cm. Czy w tym schronie była tylko jedna kolumna z filtrami? Jakie uzbrojenie miał ten schron?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 sie 2015, o 11:36 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 16 cze 2013, o 17:20
Posty: 227
Master napisał(a):
Jakie uzbrojenie miał ten schron?


NPS-3, DOT-4, NPS-3.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 sie 2015, o 14:18 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
sklsk napisał(a):
Jak dobrze pamiętam, na rawsko ruskim rejonie spotkałem się z fundamentem, niestety jestem poza PL wiec nie mogę teraz potwierdzić na zdjęciach


Jakiego typu jest ten fundament? Czy jest podobny do pokazanego na zdjęciach @nderzja czy Aufa?


Franz Aufmann napisał(a):
W sowieckich schronach Linii Mołotowa, oprócz wcześniej pokazanych na zdjęciach standardowych fundamentów dla agregatu prądotwórczego, zaistniały rozwiązania cokołów dostosowanych do mocowania wyposażenia pozyskanego z polskich schronów lub ze składów Kierownictw Robót na wschodnich terenach Polski przejętych po wrześniu 1939 roku. Na zdjęciach cokół do montażu wyposażenia w dwukondygnacyjnym schronie do ognia bocznego dla armaty ppanc i ckm (OPPK z zestawem DOT-4 i NPS-3 bez strzelnicy zapola).


Z czego wynika, że ten fundament jest przeznaczony dla silnika pozyskanego z polskich schronów na wschodnich terenach Polski przejętych po wrześniu 1939 roku? Jakie ma cechy charakterystyczne, które mogą potwierdzić zastosowanie polskiego silnika?


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 79 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4

Strona główna forum » Eksploracja » Fortyfikacje i obiekty militarne » Fortyfikacje "Linii Mołotowa" » 06 Rawsko-Ruski Rejon Umocniony


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.279s | 16 Queries | GZIP : Off ]