Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Pomorskie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 26 lis 2018, o 00:11 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 318
Reda (niem.Rheda Westpreussen) to niewielka, ale jednak ważna stacja węzłowa leżąca w granicach aglomeracji Trójmiejskiej, a wraz z Rumią i Wejherowem tworząca tzw. Małe Trójmiasto Kaszubskie.
Przez Redę przebiega linia kolejowa nr 202 z Gdańska do Stargardu (i dalej do Szczecina) przez Słupsk i Koszalin. Na tym akurat odcinku (od Wejherowa do Rumi) jest to linia dwutorowa, zelektryfikowana.
W Redzie swój początek bierze również jednotorowa, niezelektryfikowana linia kolejowa nr 213 na Hel, która poza sezonem jest linią lokalną, jednak w sezonie letnim jest niezwykle obciążoną linią z najcięższym ruchem osobowym/dalekobieżnym (ruch towarowy ma tu znaczenie marginalne).

Linia 202 na tym odcinku (do Wejherowa, a wybrane kursy aż do Lęborka) jest też intensywnie wykorzystywana w ruchu aglomeracyjnym przez Szybką Kolej Miejską w Trójmieście (SKM) - linie S2 i S3, gdyż wydzielone torowisko dla SKM (czyli linia nr 250) zaczyna się dopiero stację dalej - w Rumi.

Stacja posiada dwa perony. Pierwszy jednokrawędziowy przy budynku dworca oraz drugi wyspowy - dwukrawędziowy. Zasadniczo cały ruch lokalny i aglomeracyjny jest obsługiwany z peronu II. Z peronu I planowo korzystają niektóre relacje z/na Hel.
Tak naprawdę peron I ma jeszcze jedną krawędź tworzącą peron czołowy od strony Helu (być może jego pierwotne oznaczenie to Ia), jednak od lat nie jest używany, gdyż od wielu już rozkładów nie ma pociągów zaczynających i kończących bieg na linii helskiej w Redzie.
Perony są skomunikowane przejściem podziemnym, które obsługuje nie tylko perony, ale dociera aż do ulicy Leśnej po zachodniej stronie stacji, a w przeciwległym końcu przebiega też pod placem dworcowym i biegnącą tuż obok dworca dwujezdniową drogą krajową nr 6, która stanowi kręgosłup komunikacyjny całej aglomeracji.
Powierzchnia peronu II została zmodernizowana jakiś czas temu. Pozostała część dworca i okolicy (z wyjątkiem samego budynku dworca) czasy świetności ma dawno za sobą. Przed dworcem znajduje się przystanek autobusowy (pętla dla niektórych linii) i postój taksówek. O samym budynku dworca słów kilka poniżej.

Na stacji zatrzymują się wszystkie pociągi SKM (PKM tu nie dociera) oraz pociągi Przewozów Regionalnych. Nie zatrzymują się natomiast żadne pociągi dalekobieżne (PKP IC) - w tym nawet te zjeżdżające tu z kierunku Trójmiasta na linię Helską.
Na stacji operują zatem dwaj różni przewoźnicy, którzy niekoniecznie honorują swoje bilety, co dla przyjezdnych może być niespodzianką. Na szczęście kolejowe spółki dla rozróżnienia stosują różną malaturę swoich pociągów. SKM na niebiesko żółto, a PR dla odmiany na niebiesko żółto :)

Należy też pamiętać, że oprócz stacji w Redzie funkcjonują jeszcze dwa przystanki osobowe - Reda Rekowo (w kierunku Helu) i Reda Pieleszewo (w kierunku Wejherowa).

Stacja powstała wraz z dotarciem tu linii 202 około 1870 roku, wraz z całym kompleksem budynków przydworcowych, stanowiących osiedle kolejowe. Reda była wówczas niewielką osadą (prawa miejskie zyskała dopiero w 1967 roku, a rozwój do dzisiejszych rozmiarów zawdzięcza czasom budowy Elektrowni Jądrowej w Żarnowcu pod koniec epoki PRL). Z tego względu obok kościoła budynki zespołu dworcowego (poczta, telegraf, osiedle domów kolejowych - dziś wszystko ma inne przeznaczenie) są najważniejszymi zabytkami miasta.
Pierwszy odcinek linii kolejowej w kierunku Helu (do Pucka) oddano do użytku z końcem 1898 roku, jednak na sam Hel linia dotarła dopiero w roku 1922, a do samego portu (dziś fragment już w większości rozebrany/nieprzejezdny) dopiero w roku 1928. Mimo przebiegania wzdłuż linii brzegowej, to z uwagi na ukształtowanie tegoż brzegu linia ma charakter linii górskiej. Do obsługi ciężkich pociągów sezonowych są tu kierowane najnowocześniejsze lokomotywy spalinowe będące na posiadaniu PKP IC, w tym dedykowana tej linii seria SM4210. Od 2015 roku linia jest gruntownie zmodernizowana, a sam jej przebieg w granicach Redy lekko zmodyfikowano.

Zapraszam do Redy.

Zmodernizowany w 2015 roku zabytkowy budynek dawnego dworca - widok od strony miasta.
Załącznik:
IMG_20180928_162406 (Mały).jpg
IMG_20180928_162406 (Mały).jpg [ 81.05 KiB | Przeglądane 147 razy ]


Widok z drugiego końca placu dworcowego. Za drewnianą werandą istniała kiedyś przybudówka, która nie była oryginalną częścią zabytkowego dworca, dlatego przy restaurowaniu budynku została rozebrana.
Załącznik:
IMG_20180928_162457 (Mały).jpg
IMG_20180928_162457 (Mały).jpg [ 86.26 KiB | Przeglądane 147 razy ]


Widok od strony peronów.
Załącznik:
IMG_20180928_162650 (Mały).jpg
IMG_20180928_162650 (Mały).jpg [ 130.19 KiB | Przeglądane 147 razy ]


Uwagę zwraca fakt,że od strony peronów budynek nie posiada napisu/szyldu z nazwą stacji. Zaraz wyjaśnię dlaczego.
Załącznik:
IMG_20180928_162802 (Mały).jpg
IMG_20180928_162802 (Mały).jpg [ 116.74 KiB | Przeglądane 147 razy ]


Budynek, który pokazałem powyżej jest historycznym budynkiem dworca w Redzie powstałym w latach 1870-75, jednak po renowacji z 2015 nie jest już budynkiem dworca. Mieści się w nim częściowo przychodnia zdrowia. Przeznaczenie reszty budynku jest mi nieznane. Oto obecny "budynek dworca" w Redzie :) (środkowy "pawilon")
Załącznik:
IMG_20180930_112859 (Mały).jpg
IMG_20180930_112859 (Mały).jpg [ 142.34 KiB | Przeglądane 147 razy ]


Widok na końcówkę peronu I - wyjazd w kierunku Stargardu i Helu. Prawy skrajny tor to dawna dodatkowa krawędź peronu I, z której odjeżdżały pociągi na Hel - dzisiaj nieczynny. W tle nastawnia dysponująca Rd.
Załącznik:
IMG_20181104_154530 (Mały).jpg
IMG_20181104_154530 (Mały).jpg [ 118.49 KiB | Przeglądane 147 razy ]


Widok w kierunku przeciwnym - wyjazd w kierunku Trójmiasta. W oddali nastawnia wykonawcza Rd1.
Załącznik:
IMG_20181104_155726 (Mały).jpg
IMG_20181104_155726 (Mały).jpg [ 147.55 KiB | Przeglądane 147 razy ]


Stacja posiada kilka torów bocznicowych, jednak na przestrzeni ostatnich miesięcy nie napotkałem na nich żadnego zauważalnego ruchu.
Załącznik:
IMG_20181104_155248 (Mały).jpg
IMG_20181104_155248 (Mały).jpg [ 143.82 KiB | Przeglądane 147 razy ]

Załącznik:
IMG_20181104_154931 (Mały).jpg
IMG_20181104_154931 (Mały).jpg [ 159.63 KiB | Przeglądane 147 razy ]


Widok z peronu II
Załącznik:
IMG_20181104_155801 (Mały).jpg
IMG_20181104_155801 (Mały).jpg [ 115.39 KiB | Przeglądane 147 razy ]


Końcówka peronu II - widok na zabudowę zejść do przejścia podziemnego (widok w kierunku Stargardu i Helu).
Załącznik:
IMG_20180928_162535 (Mały).jpg
IMG_20180928_162535 (Mały).jpg [ 111.19 KiB | Przeglądane 147 razy ]


Wiata peronowa na peronie II. Widok w kierunku Stargardu/Helu.
Załącznik:
IMG_20181104_155418 (Mały).jpg
IMG_20181104_155418 (Mały).jpg [ 86.22 KiB | Przeglądane 147 razy ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Pomorskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.342s | 16 Queries | GZIP : Off ]