 |
 |
EksploratorzyForum Zbuntowanych Poszukiwaczy |
|
|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 1 ] |
|
Autor |
Wiadomość |
blakop
|
Napisane: 25 lis 2018, o 23:11 |
|
Dołączył(a): 23 lis 2014, o 15:53 Posty: 329
|
Reda (niem. Rheda Westpreussen) to niewielka, ale jednak ważna stacja węzłowa leżąca w granicach aglomeracji Trójmiejskiej, a wraz z Rumią i Wejherowem tworząca tzw. Małe Trójmiasto Kaszubskie. Przez Redę przebiega linia kolejowa nr 202 z Gdańska do Stargardu (i dalej do Szczecina) przez Słupsk i Koszalin. Na tym akurat odcinku (od Wejherowa do Rumi) jest to linia dwutorowa, zelektryfikowana. W Redzie swój początek bierze również jednotorowa, niezelektryfikowana linia kolejowa nr 213 na Hel, która poza sezonem jest linią lokalną, jednak w sezonie letnim jest niezwykle obciążoną linią z najcięższym ruchem osobowym/dalekobieżnym (ruch towarowy ma tu znaczenie marginalne). Linia 202 na tym odcinku (do Wejherowa, a wybrane kursy aż do Lęborka) jest też intensywnie wykorzystywana w ruchu aglomeracyjnym przez Szybką Kolej Miejską w Trójmieście (SKM) - linie S2 i S3, gdyż wydzielone torowisko dla SKM (czyli linia nr 250) zaczyna się dopiero stację dalej - w Rumi. Stacja posiada dwa perony. Pierwszy jednokrawędziowy przy budynku dworca oraz drugi wyspowy - dwukrawędziowy. Zasadniczo cały ruch lokalny i aglomeracyjny jest obsługiwany z peronu II. Z peronu I planowo korzystają niektóre relacje z/na Hel. Tak naprawdę peron I ma jeszcze jedną krawędź tworzącą peron czołowy od strony Helu (być może jego pierwotne oznaczenie to Ia), jednak od lat nie jest używany, gdyż od wielu już rozkładów nie ma pociągów zaczynających i kończących bieg na linii helskiej w Redzie. Perony są skomunikowane przejściem podziemnym, które obsługuje nie tylko perony, ale dociera aż do ulicy Leśnej po zachodniej stronie stacji, a w przeciwległym końcu przebiega też pod placem dworcowym i biegnącą tuż obok dworca dwujezdniową drogą krajową nr 6, która stanowi kręgosłup komunikacyjny całej aglomeracji. Powierzchnia peronu II została zmodernizowana jakiś czas temu. Pozostała część dworca i okolicy (z wyjątkiem samego budynku dworca) czasy świetności ma dawno za sobą. Przed dworcem znajduje się przystanek autobusowy (pętla dla niektórych linii) i postój taksówek. O samym budynku dworca słów kilka poniżej. Na stacji zatrzymują się wszystkie pociągi SKM (PKM tu nie dociera) oraz pociągi Przewozów Regionalnych. Nie zatrzymują się natomiast żadne pociągi dalekobieżne (PKP IC) - w tym nawet te zjeżdżające tu z kierunku Trójmiasta na linię Helską. Na stacji operują zatem dwaj różni przewoźnicy, którzy niekoniecznie honorują swoje bilety, co dla przyjezdnych może być niespodzianką. Na szczęście kolejowe spółki dla rozróżnienia stosują różną malaturę swoich pociągów. SKM na niebiesko żółto, a PR dla odmiany na niebiesko żółto  Należy też pamiętać, że oprócz stacji w Redzie funkcjonują jeszcze dwa przystanki osobowe - Reda Rekowo (w kierunku Helu) i Reda Pieleszewo (w kierunku Wejherowa). Stacja powstała wraz z dotarciem tu linii 202 około 1870 roku, wraz z całym kompleksem budynków przydworcowych, stanowiących osiedle kolejowe. Reda była wówczas niewielką osadą (prawa miejskie zyskała dopiero w 1967 roku, a rozwój do dzisiejszych rozmiarów zawdzięcza czasom budowy Elektrowni Jądrowej w Żarnowcu pod koniec epoki PRL). Z tego względu obok kościoła budynki zespołu dworcowego (poczta, telegraf, osiedle domów kolejowych - dziś wszystko ma inne przeznaczenie) są najważniejszymi zabytkami miasta. Pierwszy odcinek linii kolejowej w kierunku Helu (do Pucka) oddano do użytku z końcem 1898 roku, jednak na sam Hel linia dotarła dopiero w roku 1922, a do samego portu (dziś fragment już w większości rozebrany/nieprzejezdny) dopiero w roku 1928. Mimo przebiegania wzdłuż linii brzegowej, to z uwagi na ukształtowanie tegoż brzegu linia ma charakter linii górskiej. Do obsługi ciężkich pociągów sezonowych są tu kierowane najnowocześniejsze lokomotywy spalinowe będące na posiadaniu PKP IC, w tym dedykowana tej linii seria SM4210. Od 2015 roku linia jest gruntownie zmodernizowana, a sam jej przebieg w granicach Redy lekko zmodyfikowano. Zapraszam do Redy. Zmodernizowany w 2015 roku zabytkowy budynek dawnego dworca - widok od strony miasta. Załącznik:
IMG_20180928_162406 (Mały).jpg [ 81.05 KiB | Przeglądane 201 razy ]
Widok z drugiego końca placu dworcowego. Za drewnianą werandą istniała kiedyś przybudówka, która nie była oryginalną częścią zabytkowego dworca, dlatego przy restaurowaniu budynku została rozebrana. Załącznik:
IMG_20180928_162457 (Mały).jpg [ 86.26 KiB | Przeglądane 201 razy ]
Widok od strony peronów. Załącznik:
IMG_20180928_162650 (Mały).jpg [ 130.19 KiB | Przeglądane 201 razy ]
Uwagę zwraca fakt,że od strony peronów budynek nie posiada napisu/szyldu z nazwą stacji. Zaraz wyjaśnię dlaczego. Załącznik:
IMG_20180928_162802 (Mały).jpg [ 116.74 KiB | Przeglądane 201 razy ]
Budynek, który pokazałem powyżej jest historycznym budynkiem dworca w Redzie powstałym w latach 1870-75, jednak po renowacji z 2015 nie jest już budynkiem dworca. Mieści się w nim częściowo przychodnia zdrowia. Przeznaczenie reszty budynku jest mi nieznane. Oto obecny "budynek dworca" w Redzie  (środkowy "pawilon") Załącznik:
IMG_20180930_112859 (Mały).jpg [ 142.34 KiB | Przeglądane 201 razy ]
Widok na końcówkę peronu I - wyjazd w kierunku Stargardu i Helu. Prawy skrajny tor to dawna dodatkowa krawędź peronu I, z której odjeżdżały pociągi na Hel - dzisiaj nieczynny. W tle nastawnia dysponująca Rd. Załącznik:
IMG_20181104_154530 (Mały).jpg [ 118.49 KiB | Przeglądane 201 razy ]
Widok w kierunku przeciwnym - wyjazd w kierunku Trójmiasta. W oddali nastawnia wykonawcza Rd1. Załącznik:
IMG_20181104_155726 (Mały).jpg [ 147.55 KiB | Przeglądane 201 razy ]
Stacja posiada kilka torów bocznicowych, jednak na przestrzeni ostatnich miesięcy nie napotkałem na nich żadnego zauważalnego ruchu. Załącznik:
IMG_20181104_155248 (Mały).jpg [ 143.82 KiB | Przeglądane 201 razy ]
Załącznik:
IMG_20181104_154931 (Mały).jpg [ 159.63 KiB | Przeglądane 201 razy ]
Widok z peronu II Załącznik:
IMG_20181104_155801 (Mały).jpg [ 115.39 KiB | Przeglądane 201 razy ]
Końcówka peronu II - widok na zabudowę zejść do przejścia podziemnego (widok w kierunku Stargardu i Helu). Załącznik:
IMG_20180928_162535 (Mały).jpg [ 111.19 KiB | Przeglądane 201 razy ]
Wiata peronowa na peronie II. Widok w kierunku Stargardu/Helu. Załącznik:
IMG_20181104_155418 (Mały).jpg [ 86.22 KiB | Przeglądane 201 razy ]
|
|
 |
|
 |
|
|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 1 ] |
|
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość |
|
|
|
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|
 |