Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 15 lip 2014, o 23:20 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 maja 2010, o 21:28
Posty: 492
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Imię: Marek
Ołdrzychowice Kłodzkie (pow. kłodzki, gm. Kłodzko). Figura obok mostu na Skrzyczance przy drodze do Lądka Zdrój.


Załączniki:
70.jpg
70.jpg [ 391.32 KiB | Przeglądane 281 razy ]
71.jpg
71.jpg [ 372.51 KiB | Przeglądane 281 razy ]
72.jpg
72.jpg [ 297.04 KiB | Przeglądane 281 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 21 kwi 2016, o 20:40 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 11 lis 2015, o 20:48
Posty: 822
Lokalizacja: Ziemia Kłodzka
Imię: Renia i Jurek
Warto dopowiedzieć kilka zdań o tej figurze
Po pierwsze: stoi tuż obok niewielkiego potoku i dużego mostu na nim. Co z drogi niemal nie widać!
Po drugie: "ufarbowane" na zielono futro almucji czyni go rozpoznawalnym w całej Polsce.
Po trzecie: zwróćcie uwagę na prążkowany materiał i mankiety rokiety - wspaniała robota!
Po kolejne: prosty chronostych z rzadko spotykanym "J" jako "I". Swoją drogą skąd tutaj J? I co tam napisano?
Po jeszcze kolejne: ta figura zasługuje na bardzo porządną konserwację / renowację.
Więcej szczegółów w naszym blogu: http://nepomuceny.blogspot.com/2015/01/ ... odzko.html


Załączniki:
01_P1100777a.jpg
01_P1100777a.jpg [ 90.38 KiB | Przeglądane 268 razy ]
04_P1000305z.jpg
04_P1000305z.jpg [ 70.22 KiB | Przeglądane 268 razy ]
21_P1100788a.jpg
21_P1100788a.jpg [ 101.14 KiB | Przeglądane 268 razy ]
26_P1100802a.jpg
26_P1100802a.jpg [ 98.62 KiB | Przeglądane 268 razy ]
29_P1100790a.jpg
29_P1100790a.jpg [ 98.16 KiB | Przeglądane 268 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 21 kwi 2016, o 21:11 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 16:15
Posty: 1857
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Pochwały: 3
Imię: Asia
Hm, w internecie znalazłam datę powstania tej figury = 1724 i wtedy J nie musi służyć za I, ponieważ miałabym:
Załącznik:
chronostych.jpg
chronostych.jpg [ 177.67 KiB | Przeglądane 267 razy ]


500+1+5+1000+1+1+50+5+5+100+50+1+5=1724


Natomiast próbowałam odczytać ten napis, ale bez powodzenia, jedyne co wyskoczyło to "die" - dzień, "quam" - przed i prawdopodobnie na końcu "colitur" - czczony. W internecie znalazłam taki sposób sczytania tego napisu: DIE QVAM ANII IOLA VNARVS COLITVR, gdzie nawet zamieniając V na U w niektórych miejscach i tak niewiele mi pomogło. Tym bardziej, że ta litera "t" na pomniku nie wygląda mi wcale na nią, bo nie ma nigdzie kreseczki i jest jakaś taka dziwna.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 21 kwi 2016, o 21:35 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 11 lis 2015, o 20:48
Posty: 822
Lokalizacja: Ziemia Kłodzka
Imię: Renia i Jurek
Alfabet łaciński podobno ulega ciągłym korektom, np. I rozpadło się na I i J, a V na U i V.
Ale i tak nie znamy się na łacinie, a kościelnej zwłaszcza :D
Wracając do chronostychu.
Jedna zasada jest bezsporna - nie ma zbędnych znaków.
Jeśli wyróżniono wielkością (długością) literę J, to NA PEWNO należy ją liczyć!
Więc na pewno rok 1725.
Do twierdzących inaczej należałoby wysłać korekty :jupi:


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 21 kwi 2016, o 21:56 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 16:15
Posty: 1857
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Pochwały: 3
Imię: Asia
Ooo, no to całkiem sporo stron ma ów błąd i wskazuje na 1724r.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 kwi 2016, o 19:41 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 11 lis 2015, o 20:48
Posty: 822
Lokalizacja: Ziemia Kłodzka
Imię: Renia i Jurek
To potwierdza naszą tezę, że wielu autorów bezkrytycznie (by nie pisać więcej) powiela błędy.
Sprawdziliśmy u Fidela - ma na swojej stronie ten chronostych i bezdyskusyjnie jest 1725 :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 kwi 2016, o 20:01 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 16:15
Posty: 1857
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Pochwały: 3
Imię: Asia
Czyli patrząc na inne chronostychy takie przykładowe J imitujące I jest tylko w takim przypadku (tak przynajmniej dla mnie to wygląda), gdy pozostałe duże litery to tylko i wyłącznie oznaczenia liczb. Bowiem w innych, jak np. Nymburk jest też wiele innych liter dużych, których oczywiście pod uwagę się nie bierze.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 kwi 2016, o 20:33 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 11 lis 2015, o 20:48
Posty: 822
Lokalizacja: Ziemia Kłodzka
Imię: Renia i Jurek
Wiele jest chronostychów, gdzie pierwsze litery zdań lub wierszy lub imion własnych pisane są wielkimi literami.
A dodatkowo wyróżnione są inne litery, pisane znakami tej samej wysokości, co powyższe.
Na tym polegała zabawa ówczesnej inteligencji, aby bezbłędnie odrzucić litery nie będące cyframi rzymskimi. :D
Stąd prawdopodobnie błędy w chronostychach się nie zdarzały, bo ich poprawienie byłoby niemożliwe.
A klawisza "Del" jeszcze wtedy nie znano. :D


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Obiekty sakralne » Kapliczki, krzyże przydrożne » Nepomuki » Nepomuki - Dolnośląskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.175s | 18 Queries | GZIP : Off ]