Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Cmentarze » Cmentarze I WŚ » Cmentarze I WŚ - Małopolskie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 30 maja 2011, o 18:14 
Offline
Muszkieter
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2009, o 18:45
Posty: 3043
Lokalizacja: Pszów
Imię: Marek
Położony kilkaset metrów od cmentarza nr 94, w lasku za domami przy polnej drodze którą dotychczas szliśmy.
Wybitny przykład jak można spieprzyć wszystko co tylko do spieprzenia jest. "Remont" przeprowadzony na początku lat 90-tych sprawił, że z pierwotnego założenia Hansa Mayra wyszło coś widocznego na zdjęciach...
Wieczny spoczynek znalazło tu 15 żołnierzy austro-węgierskich z 57 tarnowskiego Regimentu Piechoty, 100 cieszyńskiego oraz 11 Batalionu Saperów; oraz 7 żołnierzy rosyjskich.

Ale cmentarz ten jest dla mnie szczególny. Otóż spoczywa tu pewien żołnierz cieszyńskiego regimentu, Leo Palovski. Opuścił on swój dom w Suchej Górnej koło Cieszyna, obecnie w granicach Czech, być może cudownego lata 1914 roku, może nieco później, to zresztą nieważne... Przetrwał mordercze letnie boje, jesienne odwroty, srogą galicyjską zimę, aż wreszcie kiedy nadeszła wiosna... Poległ 21 marca 1915 roku.
Dzięki pracy pana Drogomira i temu Forum jakieś dwa lata temu Leonard, bo tak na niego wołano, symbolicznie wrócił do domu. Długo musiał czekać...
A wszystko zaczęło się od zamieszczonej na tym Forum przez Żurawia1969 fotografii pomnika żołnierzy poległych w Wielkiej Wojnie z Suchej Górnej. Było tam również jego nazwisko.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Krzyż na mogile Leona Palowskiego. To zdjęcie pojechało w jego rodzinne strony.
Obrazek




Oto post Żurawia1969, i wspomniany pomnik

http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=67&t=1163

Może kiedyś dowiemy się czegoś więcej o tym człowieku, może nawet pojawi się jego zdjęcie? Ale to już nie ode mnie.

_________________
Viribus Unitis


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 30 maja 2011, o 18:30 
Offline

Dołączył(a): 30 maja 2011, o 10:11
Posty: 30
hmm, a zdjecie przedstawiajace pierwotny wyglad gdzie? :echh:


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 maja 2011, o 18:33 
Offline
Muszkieter
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2009, o 18:45
Posty: 3043
Lokalizacja: Pszów
Imię: Marek
Będzie, muszę go sobie odszukać. Mówiłem że jestem wybitnie zorganizowany.

_________________
Viribus Unitis


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 30 maja 2011, o 18:35 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 21:24
Posty: 3121
Pochwały: 1
vonPlettenberg napisał(a):
hmm, a zdjecie przedstawiajace pierwotny wyglad gdzie? :echh:

No właśnie... może dorzucisz?

_________________
MM


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 30 maja 2011, o 18:47 
Offline

Dołączył(a): 30 maja 2011, o 10:11
Posty: 30
przed zakonczeniem budowy czy z lat 30?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 maja 2011, o 18:50 
Offline
Muszkieter
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2009, o 18:45
Posty: 3043
Lokalizacja: Pszów
Imię: Marek
Najlepiej jedno i drugie.

_________________
Viribus Unitis


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 26 cze 2011, o 17:55 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:44
Posty: 3515
Lokalizacja: Kraków
Imię: Jarek
Postaram się aby zdjęcie Leona Palowskiego (wujka mojej babci, która niestety zmarła niedawno) znalazło się na forum, a póki co jeszcze kilka zdjęć cmentarza

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
"Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej"
Albert Einstein


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 29 cze 2011, o 10:56 
Offline
Muszkieter
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2009, o 18:45
Posty: 3043
Lokalizacja: Pszów
Imię: Marek
Oto pierwotny wygląd cmentarza około 1917 roku.
Zdjęcie pochodzi z wystawy fotografii archiwalnej cmentarzy wojennych w Galicji, która odbyła się w Domu Polsko-Słowackim w Gorlicach w maju 2011 roku.


Załączniki:
2011_04300024.JPG
2011_04300024.JPG [ 76.73 KiB | Przeglądane 1083 razy ]

_________________
Viribus Unitis
Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 29 gru 2016, o 17:30 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 gru 2016, o 20:34
Posty: 647
Lokalizacja: Gorlice
Imię: Waldemar
Jeszcze dwa zdjęcia z okresu międzywojennego, z zasobów Narodowego Archiwum Cyfrowego (Sygnatura: 1-U-5980-1 oraz 1-U-5980-2):
Obrazek

Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 gru 2016, o 10:32 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 cze 2013, o 13:04
Posty: 1228
Imię: Paweł
Jakiś czas temu linkowałem na forum zbiory cmentarzy z tego regionu. Jest na nim również ten cmentarz, sprzed działalności oddziałów grobownictwa wojskowego.

http://searcharchives.pl/29/275/0/-/61/ ... o08nhGhOGw

_________________
http://www.fotoroztocze.wordpress.com -Powolne dreptanie po Roztoczu
Na froncie nie ma ludzi niewierzących i niepalących, każdy przed walką zapali papierosa i poprosi Boga o opiekę choćby był ateistą.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 maja 2017, o 19:54 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 16:44
Posty: 2308
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Imię: Sławek
Cmentarz nr 96 – Stróżówka (gm. Gorlice, pow. gorlicki) - III Okręg Cmentarny Gorlice.

Maj 2016


Załączniki:
1.JPG
1.JPG [ 175.21 KiB | Przeglądane 762 razy ]
2.JPG
2.JPG [ 123.34 KiB | Przeglądane 762 razy ]
3.JPG
3.JPG [ 176.05 KiB | Przeglądane 762 razy ]
4.JPG
4.JPG [ 198.52 KiB | Przeglądane 762 razy ]
5.JPG
5.JPG [ 111.33 KiB | Przeglądane 762 razy ]
6.JPG
6.JPG [ 118.4 KiB | Przeglądane 762 razy ]

_________________
Na końcu rzeki zachód słońca oświetla...
...wszystkie pozostałości długiego życia.
Tutaj zmęczony podróżniku połóż swą różdżkę i
odeśpij trudy swej podróży....
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 8 cze 2017, o 15:12 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:44
Posty: 3515
Lokalizacja: Kraków
Imię: Jarek
Długo się zbierałem żeby dorzucić garść informacji o Leonie Palowskim, a im więcej miałem chęci tym mniej czasu, ale w końcu pora na małe sprostowanie.

Przede wszystkim zacznijmy od pisowni nazwiska, Jerzy Drogomir w swojej pracy „Polegli w Galicji Zachodniej 1914-1915 (1918)” zapisał nazwisko mojego krewnego jako Palovski mimo, że Leo był Polakiem i nawet władze CK nie przeinaczały jego nazwiska co najlepiej można sprawdzić zaglądając do Listy strat Nr. 184 wyd. 28/5 z 1915 roku gdzie Leo figuruje jako poległy pod swoim właściwym nazwiskiem, a więc Palowski – jedyne co mi przychodzi do głowy to to, że Drogomir korzystał podczas pisania swojej pracy z czeskich źródeł, a nie od wczoraj wiadomo, że „bracia” Czesi na potęgę czechizują wszystkie nazwiska Polaków, zwłaszcza z okresu I wojny światowej i zwłaszcza tych pochodzących ze Śląska Cieszyńskiego (w alfabecie czeskim nie ma litery „w”).

Natomiast zupełnie nie rozumiem skąd Jerzy Drogomir wziął datę śmierci Leona Palowskiego – w jego pracy jest to dzień 21.03.1915 r. – skoro na Liście strat, o której wspomniałem wcześniej wyraźnie zapisano, że poległ 09.03.1915 roku, żeby nie być gołosłownym zacytuję dokładnie ten wpis: Palowski Leo, Inft., IR. Nr. 100, 9. Komp., Schlesien, Freistadt, Ober-Suchau, 1891, tot (9./3. 1915).

Pozostaje jeszcze jedna nieścisłość dotycząca roku urodzenia Leo Palowskiego, na Liście strat jest to rok 1891, ale na pomniku w Suchej Górnej figuruje data 1888 i właśnie ta data wydaje się mimo wszystko bardziej wiarygodna.

Niestety nie udało mi się jeszcze dotrzeć do żadnego zdjęcia Leo Palowskiego, ale nie ustaję w staraniach :)

_________________
"Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej"
Albert Einstein


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 9 cze 2017, o 11:34 
Offline

Dołączył(a): 23 maja 2011, o 08:29
Posty: 179
Lokalizacja: Kraków
Imię: Tomek
J. Drogomir raczej opierał się na aktach grobownictwa, znajdujących się w AN w Krakowie. Jak Twój przodek został zapisany przez KGA na listach, tak zapewne zapisał Go Drogomir. O ile mi wiadomo, raczej nie modyfikował danych, wynikających z archiwaliów, chociaż niejednokrotnie ich prawidłowość była ewidentnie podejrzana.

Przykład: żołnierz spoczywa jako służący w SchR, czyli pułku strzelców (nomenklatura z drugiej połowy wojny). Znaczy - był z pułku Landwehry (najpowszechniejszy skrót: LIR). W promieniu trzydziestu km od cmentarza, gdzie delikwent spoczywa, tego pułku Lanwehry nie było; był za to pułk Landsturmu, oznaczony tym samym numerem. Ktoś, sporządzający kartę ewidencyjną poległego albo spis pochowanych na cmentarzu użył niefortunnie skrótu "LIR" na oznaczenie pułku Landsturmu. Następnie, przy kolejnym podejściu do ewidencji, ktoś inny odczytał to jako Landwehrę - i użył w dodatku nowej nazwy (SchR). Takich przypadków jest całkiem sporo. Bywało, że jako imię i nazwisko zapisywano dwa imiona nieboszczyka itd.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 9 cze 2017, o 17:23 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:44
Posty: 3515
Lokalizacja: Kraków
Imię: Jarek
Znaczy, że niechybnie jakiś Czech go spisał :rotfl3:

_________________
"Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej"
Albert Einstein


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 11 cze 2017, o 14:18 
Offline

Dołączył(a): 11 cze 2017, o 12:10
Posty: 2
Na pytanie postawione przez powyżej - skąd Jerzy Drogomir czerpał informacje do swojego opracowania - można krótko odpowiedzieć, że z archiwum, gdyż głównym źródłem był zasób Archiwum Państwowego w Krakowie (obecnie Archiwum Narodowe w Krakowie). Autor obszernie pisze o tym we wstępie do tomu I. Tam też przeczytać można o samym zespole archiwalnym, a także o różnego rodzaju problemach i wątpliwościach związanych z korzystaniem z tych akt.
Wykazy opublikowane w Poległych w Galicji Zachodniej 1914-1915 autor opierał na spisach austriackich, jeśli tylko takie były dostępne.
W przypadku cmentarza w Stróżówce (nr 96) w archiwum zachowały się aż cztery spisy pochowanych. Nazwisko w spisie austriackim jest zapisane jako „Palovski”, a data śmierci - 21.03.1915.
Trzy spisy polskie sporządzono już po wojnie w ramach działania Wojskowego Urzędu Opieki nad Grobami Wojennymi. To po prostu ręczne, spolszczone odpisy z akt austriackich i jako takie są z natury rzeczy mniej wiarygodne, bo był to jeszcze jeden etap, na którym mogły powstawać (i powstawały!) błędy. W dwóch spisach polskich nazwisko zapisane jest w formie „Palowski” a w jednym jako „Palovski”. Data jest zawsze ta sama – 21 marca 1915.
Zmiana „v” na „w” nie wynika z nowych ustaleń, tylko ze skłonności do polskiego zapisu nazwisk, zwłaszcza żołnierzy z takich pułków jak cieszyński IR.100. W tym akurat przypadku wyszło prawidłowo.

Nie można wyciągać generalnego wniosku, co do tego, że zapisy w wykazach ogłaszanych drukiem w czasie wojny są bardziej wiarygodne niż te w aktach zachowanych w krakowskim archiwum. Ani na odwrót.
Informacje, zanim się ukazały na „Liście strat” czy w „Wiadomościach o rannych i chorych”, były przepisywane z raportów, potem składane w drukarni. Błędy, np. w nazwach miejscowości (co najłatwiej sprawdzić), są bardzo częste.
Sporządzający spisy w Kriegrsgräberabteilung Krakau korzystali z różnych dokumentów – m.in. z wykazów przekazywanych przez poszczególne jednostki, a także z „List strat”, czy z „Wiadomości”. Można jedynie przypuszczać, że w razie wątpliwości wybierali dane z meldunku pułku. Mogli też popełniać proste błędy chociażby z powodu nieznajomości pisowni w licznych językach Monarchii.

W tym przypadku błąd jest w piątej literze nazwiska, więc np. w spisach alfabetycznych nie jest to wielkim utrudnieniem. A bywa, że błąd jest w pierwszej.

Leon Palowski trafił na „Listę strat” dwa razy – najpierw była to lista nr 184 z 28 maja 1915, gdzie zapisano datę śmierci jako 9 marca 1915 roku, a potem nr 244 z 21 sierpnia 1915 roku, gdzie data śmierci to 9 kwietnia 1915 roku.

Obrazek

Mamy więc nie dwie, ale trzy rozbieżne daty śmierci.

Palowski to dość popularne nazwisko. Z Suchej Górnej (Horní Suchá, Ober Suchau) koło Hawierzowa w wykazach znaleźć można jeszcze Josefa Palowskiego z IR.100 (ur.1889, chory) i Bernharda Palowskiego z IR. 13(ur. 1888, zabity). Warto zauważyć, że ten ostatni nie jest wymieniony na tablicy w Suchej Górnej.
Nie odbiegając od regionu gorlickiego i pułku cieszyńskiego podam jeszcze jeden przykład.
Na liście pochowanych na Pustkach jest Heinrich Palovsky z IR. 100, poległy 2 maja 1915, a z kolei w źródłach czeskich jest Jindřich Palovsky (IR.100) urodzony w 1883 w Albersdorf koło Frysztatu, który zginął 2 maja 1915 roku i został pochowany 3 maja w Łużnej. A żeby nie było za łatwo – na tej samej liście strat, na której znajduje się nazwisko Leona Palowskiego (nr 244, link powyżej), wymieniony jest jako ranny Heinrich Palowski, rocznik 1883 z Albersdorf koło Frysztatu.
Albersdorf to Olbrachcice / Albrechtice, wieś granicząca z Suchą Górną.

Datę śmierci, a mamy 9 marca, 21 marca i 9 kwietnia, można uprawdopodobnić na podstawie przebiegu walk w tym rejonie. Pomocna może być np. książka: Alfred Michael Schoß, Verklungene Tage. Kriegserrinerungen eines Artilleristen, Wien-Leipzig, 1933.

Schoß był artylerzystą 12. krakowskiej dywizji piechoty, bezpośrednim podwładnym płk. Josefa Riedla w FKR.1, a pułkownik Riedl podlegał generałowi Tadeuszowi Jordan-Rozwadowskiemu.
Riedl, jak szczegółowo opisuje Schoß, przygotował i kierował ogniem artyleryjskim pod Pustkami, za co w okresie międzywojennym (1927) odznaczono go Orderem Marii Teresy. Taki sam order, a nie był on zbyt często przyznawany, dostał też w 1918 roku generał Rozwadowski, ale nie za czyny artyleryjskie i nie za Pustki.
Jeśli kogoś to interesuje, można poczytać np. tu:

http://austro-wegry.info/viewtopic.php?p=76097#76097

Wracając do Schossa - obserwował on walki, jak to artylerzysta, głównie spoza linii frontu. Pomiędzy 9 marca a 9 kwietnia stacjonował w Bystrej.
Pod datą 9 marca odnotował bardzo intensywne i krwawe walki, nie zakończone sukcesem.
Podkreśla wysokie straty IR.100, pisząc w tym samym akapicie o ponad 100 zabitych i ponad 100 ciężko rannych, co jednak odnosiłbym raczej do całej dywizji. Cytuje też wspomnienia dowódcy kompanii tarnowskiego IR. 57. Wynika z nich, że pułk ten był w rejonie Mszanki i poniósł spore straty, podobnie jak pułki nr 56, 3 i 100.

21 marca - Schoß opisuje los żołnierzy, ten doczesny i pośmiertny, nie szczędząc czytelnikowi naturalistycznych opisów rozkładających się zwłok i skrzętnej pracy ptaków i gryzoni.
Pod datą 9 kwietnia autor wspomina działania artylerii. Jest też wzmianka o ostrzelaniu przez artylerię rosyjską pozycji IR. 56


Podobnie te dni opisane są w pamiętnikach dotyczących Gorlic.
Ksiądz Świeykowski o okresie 8, 9 i 10 marca pisze: „przez całe te trzy dni wprost przerażające ataki granatami, szrapnelami i strzałami karabinowymi na miasto”. Natomiast dalej: „20 i 21 marca były dość spokojne”, co nie znaczy, że obyło się bez ostrzału (zginęła służąca w Ochronce, ciężko ranny został chłopak przechodzący ulicą).
Pod datą 9 kwietnia – „zaczął się okres spokojnych nocy”, co oznaczało, że tego dnia ostrzał miasta rozpoczął się dopiero o 7 rano (celem był obszar między centrum a parkiem miejskim).
W innym pamiętniku cytowanym w opracowaniu Andrzeja Ćmiecha Diariusz dni grozy w Gorlicach wspomina się o walkach 9 marca w Sękowej i Stróżówce. Na miasto miało wówczas spaść 560 pocisków armatnich. Niedziela 21 marca wzmiankowana jest jako dzień spokojny, a 9 kwietnia jako dzień bardzo silnego ostrzału.

Tak więc najbardziej prawdopodobną datą śmierci Leona Palowskiego byłby 9 marca, ale nie można też wykluczyć, że stało się to kiedy indziej. Nie można też wykluczyć, że 21 marca walczący, jak to na froncie czasem bywało, porozumieli się co do uprzątnięcia zwłok i zapisana w archiwum data to dzień pochówku Leona Palowskiego. Warto też zwrócić uwagę, że trzej inni żołnierze z krakowskiej dywizji pochowani na tym cmentarzu mają wpisaną jako datę śmierci 9 marca 1915, natomiast skądinąd wiadomo, że Andreas Maciaszek ze Spytkowic (IR.57) zginął pomiędzy 18 stycznia a 18 marca 1915 roku.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 cze 2017, o 10:00 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:44
Posty: 3515
Lokalizacja: Kraków
Imię: Jarek
Dziękuję serdecznie za wszystkie uwagi i wyjaśnienia dotyczące Leona Palowskiego, są dla mnie bezcenne :thumright:

_________________
"Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej"
Albert Einstein


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 12 cze 2017, o 16:41 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 10:48
Posty: 13
Lokalizacja: Krzeszowice
Imię: Krzysztof
Witamy Krzysztofa na Forum Eksploratorów. Cieszy taki przyrost fachowych sił.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 17 mar 2018, o 00:54 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 gru 2016, o 20:34
Posty: 647
Lokalizacja: Gorlice
Imię: Waldemar
Parę spojrzeń z czerwca 2016:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
Tylko umarli widzieli koniec wojny
Platon


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 lut 2020, o 21:03 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 wrz 2018, o 13:13
Posty: 569
Lokalizacja: Jasło
Imię: Kazek
2 lutego 2017 roku:

Załącznik:
096 stróżówka 20170202 01.jpg
096 stróżówka 20170202 01.jpg [ 183.1 KiB | Przeglądane 62 razy ]

Załącznik:
096 stróżówka 20170202 02.jpg
096 stróżówka 20170202 02.jpg [ 200.23 KiB | Przeglądane 62 razy ]

Załącznik:
096 stróżówka 20170202 03.jpg
096 stróżówka 20170202 03.jpg [ 176.65 KiB | Przeglądane 62 razy ]

Załącznik:
096 stróżówka 20170202 04.jpg
096 stróżówka 20170202 04.jpg [ 187.12 KiB | Przeglądane 62 razy ]

Załącznik:
096 stróżówka 20170202 05.jpg
096 stróżówka 20170202 05.jpg [ 185.47 KiB | Przeglądane 62 razy ]

Załącznik:
096 stróżówka 20170202 06.jpg
096 stróżówka 20170202 06.jpg [ 159 KiB | Przeglądane 62 razy ]

Załącznik:
096 stróżówka 20170202 07.jpg
096 stróżówka 20170202 07.jpg [ 176.36 KiB | Przeglądane 62 razy ]

Załącznik:
096 stróżówka 20170202 08.jpg
096 stróżówka 20170202 08.jpg [ 229.24 KiB | Przeglądane 62 razy ]

_________________
Przyjdzie śmierć i będzie miała twoje oczy.


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Cmentarze » Cmentarze I WŚ » Cmentarze I WŚ - Małopolskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.216s | 18 Queries | GZIP : Off ]